onsdag 15. september 2010

Opplevelser knyttet til IKT fra praksis

Forrige studieår hadde jeg allmennpraksis, hvor jeg var på ungdomstrinnet. Skolen jeg var på, brukte mye tid og ressurser på å få inn IKT i skolehverdagen. Blant annet hadde alle elever på ungdomstrinnet hver sin PC, som du brukte i de fleste fag, deriblant norsk. Alt som skulle skrives, skrev elevene på PC. Det ble også i stor grad benyttet som"lærebok".

Vi studenter viet litt observasjonstid til hvordan elevene brukte PC'ene, og satt igjen med et litt skeptisk syn på denne måten å bruke PC på i skolen. "Klipp-og lim"-metoden ble flittig brukt av elevene i oppgaveskriving. Dette mener jeg er svært uheldig for norskfaget. Et av hovedmomentene ved faget er jo nettopp det at elevene skal trenes til å bli gode skrivere. En blir ikke en god skriver av å hente en bokanmeldelse fra nettet, når en egentlig skal skrive en selv. Ikke bare blir skrivetreningen redusert, men også evnen til å tenke kreativt og kritisk til det en har lest, og evnen til refleksjon.

I tillegg ble PC'ene ofte brukt til mer enn skolearbeid; facebook, youtube, spillsider osv var ofte oppe på skjermen. Jeg opplevde derfor ofte at bruk av PC av og til hindret læring; det virket mot sin hensikt.

Våre praksislærer opplevde ikke dette som et like stort problem. De mente at elevene var flinke til å bruke PC'ene på en fornuftig og hensiktsmessig måte, og mente at dette ikke var et problem.

Hvordan kan det være at fire studenter og tre lærere ser så forskjellig på denne situasjonen?

5 kommentarer:

  1. Basert på din beskrivelse er jeg tilbøyelig til å være enig med deg (dere studenter). Hvordan kan vi unngå kopiering og stimulere til egen produksjon av tekst?

    Hvordan kan lærerne begrunne og oppdra til pedagogisk bruk av PC?

    SvarSlett
  2. Jeg tror at studenter i praksis har et "skarpere" syn på skolesituasjonen enn hva lærer generelt har. Dere som studenter fanger opp flere situasjoner enn hva de(lærerne) gjør.Jeg kan selv huske tilbake da jeg gikk på skolen. Når læreren ikke så var det gøy å gjøre noe annet. Dette tror jeg er generelt for alle elever i alle trinn. Mange velger nok den lette veien når muligheten er tilstede.

    For å kunne unngå bruk av sosiale nettsider spill er det mulighet for å sperre sider som elevene ikke vil kunne komme seg inn på. Dette vil kunne begrense bruken av facebook, youtube og lignende sider. Dette er vel også noe man burde ha gjort når data skal brukes i skoleundervisning.

    Jeg mener også at tung bruk av pc i skoleundervisning ikke nødvendigvis
    bare er positivt. Som du observerte, vil mange velge den lette veien. Jeg har hatt lignende diskusjoner, og mange mener at denne metoden er fremtiden. Wikipedia og google blir nok brukt meget flittig, både til å lese seg til kunnskap eller å finne den lette veien til å løse oppgavene.

    Den "gamle" skoletiden med bare penn og papir og egen kreativitet er nok forbi, om det er bare positivt er det nok delte meninger om.

    SvarSlett
  3. Som Sølvi sier, er framtida en skolehverdag der PC'en blir mer og mer brukt, selv om dette ikke bestandig fører til positiv utvikling blandt elevene. Videre spør Thomas hvordan en som lærer kan begrunne og oppdra til pedagogisk bruk av PC. For å unngå situasjoner som jeg har nevnt i dette innlegget, mener jeg det er alfa omega at lærerne har tilstrekkelige kunnskaper innenfor IKT. Jeg har erfart, både som elev og student i praksis, at den beste undervisningen blir til gjennom fagsterke lærer. Noe manglende kunnskaper kan føre til en undervisning som blir litt "hallveis".

    Noe annet jeg mener kan være viktig for å gjøre elevene til fornufteige PC-brukere, er at en starter tidlig med undervisningen. Dess tidligere elevene møter bruk av PC i skolen, dess tidligere lærer de å bruke den fornuftig.

    SvarSlett
  4. Det er flott at dagens elever har fått IKT i skolen, og med alle de mulighetene dette gir. Har ikke selv noen erfaring fra ungdomsskolen, men synes det er veldig bra at du som lærerstudent er kritisk til hvordan PC-en ble brukt der du var i praksis. Min erfaring med bruk av PC i høyere klassetrinn er fra egne barn, og det bekrefter mye av dine observasjoner.
    Tror bruken av PC i undervisningen brukes noe ukritisk både i ungdomsskolen og på videregående. Det blir for lettvint for elevene dersom de bruker ”klipp og lim”-metoden for eksempel ved innhenting av en bokanmeldelse. Hva lærer de i forhold til egen refleksjon, og hvilke muligheter gir dette til utvikling av egen skriftlige kompetanse? Har lærerne gode nok rutiner på å sjekke om dette er eget arbeid eller noe de har hentet fra nettet?
    Når elevene har prøver, vil de såkalt ”lydige” elevene sammenlignes karaktermessig med de som jukser, ved at de henter ut informasjon på nettet uten at lærerne registrerer dette. Får elevene på denne måten vist hva de sitter inne med av kunnskaper?
    Hvordan løser man de utfordringene bruken av PC gir oss? Må man rett og slett ty til bruken av penn og papir med jevne mellomrom ?

    SvarSlett
  5. Man kan også løse problemet med at elevene bruker facebook og andre sosiale medier i skoletimene, ved at elevene sitter slik at lærer ser alle skjermene:) Da er det ikke så enkelt for elevene å late som at de jobber med det de skal.

    SvarSlett