onsdag 20. oktober 2010

IKT som gulrot

Jeg har nettopp sett gjennom en Power Point jeg fant på nettet som handlet om bruk av IKT i skolen. Her ble det tatt opp et viktig tema; hvordan IKT blir brukt som belønning for elevene.

Mine erfaringer og opplevelser knyttet til IKT, er at det er ofte dette som skjer. Når elevene har blitt ferdig med arbeidsplanen før tiden, og det ikke er andre oppgaver som gjenstår, kan eleven få sitte med PC. Dette mener jeg kan føre til at elevers holdning til bruk av PC i skolen blir feil. PC er ikke kun et leketøy, selv om det er slik de fleste bruker den. PC'en er et kjempeflott verktøy dersom det brukes riktig, og det er denne holdningen til PC vi som lærere må formidle til elevene. For å fremme denne holdningen, må en i større grad bruke IKT aktivt i undervisningen, og gjøre det på en måte som fremmer læring og gode holdninger.

8 kommentarer:

  1. Sant det! Mange elever tenker automatisk spill og lek med engang de kommer inn på datarom eller i nærkontakt med en pc. Funker ikke spesielt bra for motivasjonen til elevene når pc blir brukt som belønning og straff. Straff, i den forstand at de ikke får lov å bruke pcèn hvis de har gjort noe galt.Egentlig en litt merkelig holdning blant mange lærere... Ja til mer bruk av IKT i undervisninga:)

    SvarSlett
  2. Ja, det er en veldig merkelig holdning! Føler at det har noe med lettvinthet å gjøre; elevene som sitter på PC'en og leker, forstyrrer ikke de andre.

    SvarSlett
  3. Tror du sa noe veldig essensielt der, elevene forstyrrer ikke de andre eller læreren...

    SvarSlett
  4. Det som mangler er kanskje lærerens IKT-forstand og evne til å initiere læringsaktiviteter på pc? Uten verktøykompetanse ingen fortolkningskompetanse og heller ingen anvendelseskompetanse.

    SvarSlett
  5. Har ikke kjennskap til at PC-en brukes på denne måten, men er det tilfelle tenker jeg at her må det være manglende kontroll. Å slippe elevene løs på et datarom er vel ikke lov, og dersom det er i klasserommet dette skjer, skulle jeg tro det var mulig å følge med på det de gjør. De som er ferdige burde bare få gå inn på fag- sider i forhold til differensierte opplegg. Grunnleggende holdninger fra begynnelsen av er kjempeviktig, det bør ikke være noen tvil om hva PC-en kan brukes til i skoletiden.
    En annen side ved dette temaet er at det kanskje ofte blir de samme elevene som får arbeide på PC-en. Tror nok dette er et arbeidsredskap som kan være lett å ty til når eleven er ferdig med et arbeid. Dette medfører at det blir de samme elevene, de som er raskest og flinkest som også får sjansen til å utvikle seg på data. Hva med de som aldri blir ferdige med det de skal gjøre?

    SvarSlett
  6. Bente har et viktig poeng på slutten her. Dersom IKT brukes som belønning, vil det gjelde se samme elevene, og noen vil ofte stå uten IKT i skolehverdagen. Dette understreker hvor viktig det er at IKT ikke bare blir brukt som belønning, men også integrert som en del av det vanlige undervisningsopplegget.

    SvarSlett
  7. Jeg tenker også på de stakars elevene, som aldri får bruke data, pga at de ikke blir raskt nok ferdig med det andre arbeidet... Nei, da burde databruk vært organisert slik at alle får sjans til å bruke data.

    SvarSlett
  8. Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det

    SvarSlett