Ser at det er flere på bloggene rundt omkring som skriver om motivasjon i forhold til lesing blant elever. Dette er nok et spørsmål som svært mange norsklærere stiller seg, men som få finner noe godt svar på. For det er virkelig en utfordring å få elever til å lese, spesielt gutter. Samtidig er dette en svært viktig del av skolehverdagen, så spørsmålet blir nok aldri lagt på hylla.
I dag er det svært mange bøker som blir filmatisert, både av norske og internasjonale forfattere. Kan det være en motivasjonsfaktor å knytte lesing til en film? Vet at det er mange lærere som bruker denne metode, men har ikke brukt den selv. Ser for meg at elevene leser boka/utdrag av boka før de ser filmen. I etterkant kan det knyttes skriftlig arbeid til boka/filmen. Dersom elevene på forhånd får vite om det skriftlige arbeidet, kan kanskje motivasjonen bli større? Kanskje vil de føle at det å lese har en funksjon, det skal brukes til noe.
At elevene får velge ut lesestoff ut fra egne interesser, kan også være med på å øke lysten til å lese. Jeg har inntrykk av at det tidligere kun ble betegnet som lesing dersom en leste en skjønnlitterær bok. Jeg mener at all lesing er god lesing; om det er bøker, magasiner, artikler eller blogginnlegg elevene leser spiller i utgangspunktet ikke så stor rolle. Det viktigste er at elevene leser. Også slik form for lesing kan knyttes til skriftlig arbeid.
Av god ungdomslitteratur er det laget både film og dataspill. En sammenlignende tilnærming vil være et spennende og sikkert motiverende prosjekt.
SvarSlettSvært godt poeng å knytte lesing til noe elevene er interesserte i. Også skriveoppgaver bør gjøres autentiske.