tirsdag 19. oktober 2010

Motivasjon til lesing

Ser at det er flere på bloggene rundt omkring som skriver om motivasjon i forhold til lesing blant elever. Dette er nok et spørsmål som svært mange norsklærere stiller seg, men som få finner noe godt svar på. For det er virkelig en utfordring å få elever til å lese, spesielt gutter. Samtidig er dette en svært viktig del av skolehverdagen, så spørsmålet blir nok aldri lagt på hylla.

I dag er det svært mange bøker som blir filmatisert, både av norske og internasjonale forfattere. Kan det være en motivasjonsfaktor å knytte lesing til en film? Vet at det er mange lærere som bruker denne metode, men har ikke brukt den selv. Ser for meg at elevene leser boka/utdrag av boka før de ser filmen. I etterkant kan det knyttes skriftlig arbeid til boka/filmen. Dersom elevene på forhånd får vite om det skriftlige arbeidet, kan kanskje motivasjonen bli større? Kanskje vil de føle at det å lese har en funksjon, det skal brukes til noe.

At elevene får velge ut lesestoff ut fra egne interesser, kan også være med på å øke lysten til å lese. Jeg har inntrykk av at det tidligere kun ble betegnet som lesing dersom en leste en skjønnlitterær bok. Jeg mener at all lesing er god lesing; om det er bøker, magasiner, artikler eller blogginnlegg elevene leser spiller i utgangspunktet ikke så stor rolle. Det viktigste er at elevene leser. Også slik form for lesing kan knyttes til skriftlig arbeid.

1 kommentar:

  1. Av god ungdomslitteratur er det laget både film og dataspill. En sammenlignende tilnærming vil være et spennende og sikkert motiverende prosjekt.

    Svært godt poeng å knytte lesing til noe elevene er interesserte i. Også skriveoppgaver bør gjøres autentiske.

    SvarSlett